مديريت بازرگاني شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران به استناد اسناد و قوانین بالادستی کشور و در راستاي تحقق اهداف عالي وزارت نفت و سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران، مسئوليت مطالعه، بررسی و تعيين خط مشی ها و سياست هاي راهبردي در حوزه تجارت و صادرات فرآورده هاي نفتي و توانمندسازي فناوري و حمایت از توليد داخل تجهيزات و مواد مصرفي استراتژيك شركت هاي زير مجموعه شركت ملي پالايش و پخش را به عهده دارد. بر همين اساس مطالعه، شناسایی و تجزیه و تحلیل بازارهای بالفعل و بالقوه فرآورده های نفتی در حوزه کشورهای همسایه، بازارهای فرامنطقه ای و بین المللی و امکان رقابت در بازارهای مذکور با رویکرد تثبیت نقش و جایگاه ایران به عنوان صادرکننده فرآورده های نفتی در دستور کار قرار گرفته است. همچنین جمع آوري و مطالعه اطلاعات مربوط به نيازهاي راهبردي و شناسايي توانمندي هاي آشكار و نهان مخترعان، نوآوران و توليدكنندگان داخلي در راستای ایجاد فهرست بلند دستگاه مرکزی وزارت نفت، ايجاد تعامل موثر بين سازنده و توليدكننده با مصرف كننده نهايي و ترويج فرهنگ خودباوري با هم افزايي توانمندي هاي بالفعل و ايجاد بستر شكوفايي توانايي هاي بالقوه از استراتژی های مد نظر می باشد.
اين مديريت با عنايت به سياست هاي پشتيباني ساخت داخل و برنامه هفتم توسعه و سند چشم انداز در افق 1404 و در راستاي تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي، با تدوين نقشه راه توانمندسازي فناوري و توليد داخل تجهيزات و مواد مصرفي صنايع پالايش، انتقال و توزيع با نگاه صادرات محور و با اجراي راهكارهاي هدايت و حمايت از مخترعان، مبتكران، توليدكنندگان داخلي و شركت هاي دانش بنيان، به دستاوردهاي قابل ملاحظه اي نائل آمده كه بالغ بر ميلياردها ريال صرفه جوئي در پي داشته است. 
مديريت بازرگاني در ساختار سازمانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، زیر مجموعه مستقیم مدیر عامل و شامل معاونت های زير مي باشد:
1.    معاونت بازاریابی فرآورده های نفتی 
2.    معاونت مهندسی پشتیبانی ساخت داخل
3.    معاونت شناسایی و ارزیابی فنی بازرگانی منابع 
هر یک از قسمت ها، وظایف و مسئولیت های خاصی را بر عهده داشته و نقش خود را در رسیدن به اهداف مشخص شده مدیریت بازرگانی ایفا می نمایند.

معاونت بازاریابی فرآورده های نفتی 
این معاونت وظیفه مهم شناسایی بازار، توسعه و گسترش بازارهای هدف، شناسایی و جذب مشتریان، ایجاد اطمینان و اعتماد در آنها و صادرات انواع فرآورده های نفتی را در فضای کاملا رقابتی، سالم و شفاف از طریق بورس انرژی ایران در دستور کار خود دارد و بخشهای ذیل را شامل میشود:

  •    بازاریابی
  •    بررسی قیمت ها و تحقیقات بازار
  •    عرضه در بورس

 واحدهای فوق به بررسی شرایط سیاسی، اقتصادی و امنیتی بازار منطقه ای و بین المللی، تجزیه و تحلیل گزارشات و داده های مربوط به بازار فرآورده از طریق تعاملات مستمر با واحدها و مدیریت های مرتبط با تولید، تامین و توزیع فرآورده و پیگیری و بررسی درخواست ها، نیازها و مشکلات مشتریان فرآورده می-پردازد و با بکارگیری سیاست های بازاریابی، چانه زنی و مذاکرات با فعالان و تجار مربوطه، اقدام به شناسایی بازار هدف و مقاصد صادراتی و عرضه فرآورده از طریق بورس انرژی ایران می نماید. مشاهده عرضه فرآورده-های نفتی صادراتی در بورس انرژی و کالا از طریق وب سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران به نشانی www.tsetmc.com امکان پذیر است.
گسترش بازار صادراتی فرآورده و بکارگیری مکانیزم های مختلف فروش با توجه به نیاز منطقه و مشتری، استفاده از بستر بورس انرژی برای فروش فرآورده در جهت ایجاد رقابت و حفظ امنیت اقتصادی و تجاری و توسعه زیرساخت های مربوطه، رایزنی و مذاکره با سازمان های مختلف از جمله گمرک، وزارت صمت، وزارت امورخارجه و ... به منظور حل و کاهش مشکلات صادرات فرآورده در مرزها و محدودیت های مربوطه از دیگر اقدامات این مدیریت می باشد.
شایان ذکر است مشتریان فرآورده به منظور کسب اطلاعات لازم در خصوص خرید و صادرات فرآورده های نفتی از طریق بورس، به وب سایت شرکت بورس انرژی ایران به نشانی www.irenex.com مراجعه فرمایند.
ضمنا مراحل خرید فرآورده های نفتی توسط متقاضیان فرآورده به شرح ذیل میباشد:
1-    مراجعه به یکی از کارگزاران بورس انرژی ایران
2-    ارائه مدارک و مستندات لازم جهت اخذ کد بورسی
3-    ارسال درخواست های خرید مربوط به فرآورده های نفتی همچون بنزین، نفت گاز، گازمایع، سوخت جت، نفت سفید و نفت کوره به کارگزار خریدار
4-    رصد عرضه های شرکت ملی پالایش و پخش در رینگ بین الملل بورس انرژی
5-    هماهنگی با کارگزار خریدار جهت انجام معامله در بورس انرژی ایران درخصوص عرضه های شرکت ملی پالایش و پخش
6-    مراجعه به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران پس ازبرنده شدن در معاملات بورسی جهت پرداخت وجه المعامله، عقد قرارداد و دریافت حواله برداشت

معاونت مهندسی پشتیبانی ساخت داخل
این معاونت وظیفه مهندسی ساخت و پشتیبانی کالا را به عهده دارد و شامل بخش های زیر است:

  •    مهندسی پشتیبانی ساخت تجهیزات مکانیکی، دستگاه ها و ماشین آلات
  •   مهندسی پشتیبانی ساخت تجهیزات برق، ابزار دقیق و مخابرات
  •   مهندسی پشتیبانی ساخت مواد شیمیایی و پالایشی

این بخشها با جمع آوری اطلاعات تولید کنندگان داخلی از طریق برگزاری جلسات کارشناسی و بازدیدهای میدانی از کارخانجات و كارگاه ها و تولیدات سازندگان داخلی نسبت به ارزیابی فنی و اقتصادی آنها بر اساس شیوه نامه ارزیابی سازندگان و تأمین کنندگان وزارت نفت اقدام نموده و تولیدکنندگان حائز شرایط را به کمیته فنی بازرگانی دستگاه مرکزی در شرکت ملی پالایش و پخش جهت قرار گرفتن در فهرست بلند دستگاه مرکزی وزارت نفت معرفی می نمایند.
بخش دیگری از وظایف این مجموعه بررسی و شناسایی نیازهای فنی و عملیاتی شامل قطعات یدکی، مواد و خدمات فنی مهندسی واحدهای تابعه از طریق برگزاری نمایشگاه های بین‌المللی و تخصصی، جلسات کارشناسی و بازدیدها بوده، و همچنین ایجاد ارتباط موثر و کاری بین سازندگان داخلی و واحدهای عملیاتی تابعه از جمله فعالیتهای این مجموعه می باشد. با تشدید تحریم ها این مجموعه فعالتر شده و با شناسایی شرکتهای دانش بنیان و توانمند صنعتی گامهای استوارتر در جهت خودکفایی صنعت عظیم نفت گام بر می دارد.

معاونت شناسایی و ارزیابی فنی بازرگانی منابع 
این معاونت وظیفه شناسایی و ارزیابی کیفی عام منابع را به عهده دارد و شامل بخش های زیر است:

  •   شناسایی و ارزیابی فنی بازرگانی سازندگان
  •    شناسایی و ارزیابی فنی بازرگانی تأمین کنندگان

این بخشها با همکاری و تعامل سازنده با مجموعه معاونت مهندسی پشتیبانی ساخت داخل و در راستای تهيه و تأمين به موقع كالاها و تجهیزات مورد نياز صنايع پالايشي کشور همواره بر شناسایی سازندگان داخلی به منظور حمایت پایدار و کارامد از تولیدات داخلی و شناسایی تأمین کنندگان توانمند در تأمین اقلام راهبردی تحریمی همت و تلاش گمارده است. بدین منظور این معاونت ضمن همکاری موثر در تهیه، تدوین و بازنگری ويرايش مختلف دستورالعملهاي ارزيابي صلاحیت و رتبه بندی سازندگان و تأمین کنندگان داخلي دستگاه مرکزی وزارت نفت همواره تلاش میکند، با بازديد از توانمندي هاي شركت هاي سازنده و قابلیت های شرکتهای تأمین کننده متقاضي حضور در فهرست بلند وزارت نفت (AVL) و ارزيابي و رتبه بندی آنها بر اساس دستورالعمل هاي مربوطه، دستگاه مرکزی وزارت نفت را در غنی سازی فهرست منابع مورد اطمینان یاری نماید.


گروه دورانV6.1.12.0