نظر به اينكه شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران از جايگاه و ركن بنيادي حكمراني در حوزه صنعت پالايش نفت و بازار فرآورده هاي نفتي برخوردار ميباشد ميبايست بستري مناسب براي انتقال دانش فني و عمق بخشي به نهادها و ابزارهاي مالي را با توسعه روابط بين الملل فراهم آورد. از اين رهگذر در برقراری ارتباطات بینالمللی لازم است یک ساختار متشکل و یکپارچه در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران وجود داشته باشد که بتواند مجموعه فعاليتهاي زیر را در حوزه های مبادلات بين المللي « محصولات (شامل كالا و خدمات) »، « تكنولوژي و دانش فني »، « مواد اوليه و كالاهاي سرمايه اي و واسطه اي » و « سرمايه گذاري و تامين مالي » فرآهم آورد:
1- ايجاد و بهبود مناسبات بين الملل در راستاي ورود به بازارهاي فرا منطقه اي و بين المللي از طريق طراحي و انتشار ابزارهاي نوين مالي متناسب با شرايط فني، بازار و قوانين و مقررات داخلي؛
2- ايجاد بستر مناسب جهت صادرات و واردات خدمات؛ از جمله خدمات فني و مهندسي صنعت پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي از طريق طراحي و انتشار ابزارها، قراردادها و تفاهمنامه هاي متناسب با شرايط فني، بازار و قوانين و مقررات داخلي؛
3- توسعه بازارهاي مالي صنعت پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي داخلي كشور از طريق طراحي و پياده سازي نهادها و ابزارهاي مالي متناسب به منظور جذب سرمايه هاي بين المللي؛
4- تدوين سازوكارها و مقررات لازم در راستاي حضور فعالان صنعت پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي در بازارهاي بين المللي با هدف سرمايه گذاري يا تامين مالي بين المللي؛
5- طراحي و پياده سازي سازوكارها، نهادها و ابزارها و زيرساختهاي لازم با هدف توسعه ديپلماسي فناوري با دارندگان دانش فني برتر در عرصه بين المللي به منظور انتقال دانش و تكنولوژي با تمركز بر پالايشگاهها و پترو پالايشگاهها؛
6- ايجاد سازوكارهاي لازم در راستاي تعاملات بخشهاي سرمايه گذاري و مبادله محصولات پالايشي در راستاي تكميل زنجيره ارزش صنعت پالايش نفت در حوزه بينالملل؛
7- فعالسازي و مديريت مناسبات بين الملل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در حوزه ديپلماسي انرژي و ديپلماسي فناوري در راستاي ايفاي نقش حاكميتي و رگولاتوري صنعت پالايش نفت كشور